Tiedote 16/1/2018

JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen

20-vuotisjuhlavuoden kevätohjelmisto ja

uudet yhteisötaideryhmät

 

JoJo – Oulun Tanssin Keskus viettää tänä vuonna 20-vuotisjuhlaansa. JoJo perustettiin vuonna 1998 vastauksena tanssitaiteen vahvaan valtakunnalliseen nosteeseen. Yleisömäärien kasvun myötä tanssin ammattilaisten teosten tuottamiselle oli tilausta. Vuosien saatossa JoJon toiminnan kehittymistä on auttanut valtionrahoituksen saaminen sekä Oulun kaupungin tuki ja kumppanuussopimukset.

JoJo on Pohjoisen tanssin aluekeskuksen jäsen. Yhdessä Pyhäsalmen Tanssi ry:n, rovaniemeläisen Tanssiteatteri Rimpparemmin ja kajaanilaisen Routa Companyn kanssa JoJo vahvistaa toiminnallaan tanssitaiteen palveluiden tasa-arvoista saatavuutta ja tanssin ammattilaisten työllistymistä Kainuussa ja Pohjois-Suomessa.

JoJon ohjelmistosta ovat vastanneet taiteelliset johtajat. Vuodesta 2017 alkaen vastuu ohjelmistosta on ollut kuusihenkisellä työryhmällä, johon kuuluvat yliopettaja, tanssintutkimuksen dosentti Petri Hoppu, teatteriohjaaja Heta Haanperä, tanssija-tanssinopettaja ja JoJon hallituksesta draama ja teatterituntien ohjaaja Henna Holma sekä tanssija Heli Pippingsköld. Henkilökunnasta työryhmässä ovat mukana toiminnanjohtaja Helena Lindqvist ja yleisötyöntekijä Mika Kiviniemi. Työryhmän toimikausi on kaksi vuotta.

”Oululaiset ovat löytäneet JoJon ja tarjoamme ohjelmiston hyvin. Tapaamme alueen taiteilijoita kuukausittain. Yleisötyön kautta haluamme lisätä ihmisten omakohtaista osallistumista ja kokemuksellisuuden mahdollisuutta”, toteaa toiminnanjohtaja Helena Lindqvist. ”Tulevaisuus näyttää mielenkiintoiselta: monipuolistunut yleisötyö, ohjelmiston suunnittelu työryhmässä, opetus- ja kulttuuriministeriössä valmisteltavat lain uudistukset sekä maakuntauudistukset ja kuntien muuttuva rooli tuovat kaikki oman lisänsä työhömme. Kiinnitämme entistä enemmän huomiota siihen, että toimintamme palvelisi yhä useampia alueemme asukkaita ja vahvistaisi myös taiteilijoiden työskentelyä täällä pohjoisessa”, Lindqvist tiivistää JoJon tulevaisuuden näkymiä.

Yleisötyön kehittäminen

Juhlavuotenaan JoJo panostaa vahvasti yleisötoiminnan kehittämiseen. ”Aloitimme yleisötyön kehittämisen jo keväällä 2017. Yleisötyön kautta jalkaudumme kaupunkilaisten pariin. Teemme tanssitaidetta ihmisten kanssa heidän omassa elinympäristössään”, toteaa yleisötyöntekijä Mika Kiviniemi. Yleisötyön ansiosta oululaiset pääsevät kokemaan tanssitaidetta laajemmin ja syvemmin. ”Tarjoamme tanssista kiinnostuneille työpajoja, kursseja sekä taiteilijatapaamisia. Teemme tutuksi tanssin eri osa-aluita teosesittelyjen ja haastatteluiden avulla”, Kiviniemi jatkaa.

Kevään aikana aloittaa muun muassa kaksi uutta yhteisötaideryhmää: toinen nuorille ja toinen ikäihmisille. Ryhmissä tutkaillaan keskustelujen, kirjoitus-, tanssi- ja muiden kehollisten harjoitusten kautta ihmisen suhdetta elinympäristöönsä ja kehoonsa. Ryhmät sopivat kaikille asiasta kiinnostuneille. Tanssin eri osa-alueita, teoksia ja taitelijoita puolestaan tehdään oululaisille tutuksi This is Dancing -videosarjan kautta. Kevään ohjelmiston teosten yhteydessä JoJo järjestää lisäksi Tanssi Toimii -työpajoja Valveen tanssisaleissa.

 

Lisätietoa yleisötyöstä antaa Mika Kiviniemi, 045 879 3779, mika.kiviniemi@jojo.fi.

 


Kevään 2018 ohjelmisto

Rautatie (yhteistuotanto Oulun teatterin kanssa)
Oulun teatterin suurella näyttämöllä 13.1. klo 19 | 19.1. klo 19 | 20.1. klo 13 | 1.2. klo 19 | 8.2. klo 19

Viime syksynä ensi-iltansa saaneen Rautatien esitykset jatkuvat Oulun teatterin suurella näyttämöllä. Juhani Ahon romaaniin pohjautuva Rautatie (1884) kuvaa vanhan pariskunnan elämää, joka järkkyy naapuripitäjään ilmestyvän rautatien myötä. Matkasta rautatieasemalle ja junan kyytiin muodostuu järisyttävä kokemus. Vaikka pariskunta pala matkaltaan kotiin, ei mikään ole enää entisellään. 

Tanssin ja musiikin kuljettama esitys lähtee liikkeelle 1800-luvun lopun maisemista, mutta junamatka kiidättää kohti tulevaisuutta. Rautatiellä menneisyyden ja nykyisyyden törmääminen herättää kysymyksen siitä, minne olemme matkalla.

Joona Halonen: Tight (vierailuesitys)
Valvesalissa Oulussa 26.1. klo 19 | 27.1. klo 19
Perjantaina 26.1. klo 18 JoJon juhlavuoden avajaiset Konst o. Deli -kahvilassa.
Perjantaina 26.1. klo 15 Tanssi Toimii -työpaja

Solmun avautumisen jälkeen olo on aluksi hieman yksinäinen, sitomisen syleily on loppu. 

Teoksen tapahtumat nousevat assosiatiivisen ja kokemushaluisen mielen tarpeesta päästä mahdollisimman lähelle itseään. Koreografinen prosessi pyrkii rivien väliin vapauttaakseen kaiun, joka paljastaa isomman osan minuuden energiasta. Kohti tuntoja ja tunnottomuuksia, joiden sisällä ensihengitän kuullakseni omat sydämenlyöntini.

Koreografi ja tanssija Joona Halonen tunnetaan tummanpuhuvista ja minimalistisen runollisista teosmaailmoistaan, joissa äänessä ovat liike ja keho.

Sibiry Konaté: Saviruukku
Valvesalissa Oulussa 14.3. klo 19 | 15.3. klo 19. Teoksen esitykset ovat osa Oulun Musiikkijuhlien ohjelmaa.
Sunnuntaina 11.3. klo 15 Tanssi Toimii -työpaja

Saviruukku on burkinafasolaisen koreografi Sibiry Konatén teos, joka pohtii miten eri kulttuurit kohtaavat ja ymmärtävät toisiaan. Se käsittelee nykytanssin ja perinteisen afrikkalaisen tanssin kautta ajankohtaista inhimillisyyden tematiikkaa: kuinka löydän paikkani Suomessa ja säilytän omat juureni?

Suomeen tullessa hiljaisuus ihmetyttää, mutta hiljaisuudessa voi oppia tuntemaan itsensä ja toisen ihmisen. Alussa voi olla pelkoa ja tuntematon aiheuttaa epävarmuutta, mutta samalla avautuu uusia mahdollisuuksia. Vieraassa ympäristössä uudelleen syntyminen vaatii rohkeutta ja avoimuutta. Dialogia, vaikka yhteistä kieltä ei ole. Jos kontakti ihmisiin häviää ja inhimillisyys katoaa, mitä jää? Kiireen ja kilpailun keskellä voi syntyä vain konflikteja, taistelua ja oman paikkansa tavoittelemista.

TaikaBox: Born Old – Tietäjä iänikuinen
Oulun teatterin Vinttikamarissa 27.3. klo 10 ja 13 | 28.3. klo 13 ja 18 | 29.3. klo 13 ja 18

Born Old – Tietäjä Iänikuinen on monitaiteellinen esitys 3–10-vuotiaille lapsille. Teos elävöittää kansalliseepoksestamme tuttuja kalevalaisia hahmoja liikkeen, laulun ja projisoinnin keinoin. Esityksen aikana lapset kutsutaan mukaan luomaan visuaali- ja ääniympäristöjä. Esityksen jälkeen lapset voivat kokeilla teknologiaa ja digitaalista valolla maalaamista.

 

Teoksessa seurataan Väinämöisen seikkailuja mystiseen Pohjolaan. Väinämöinen visualisoidaan nykyaikaiseksi ekologiseksi sankariksi, joka loihti taianomaisilla lauluillaan kasvit ja puut kasvamaan. Pohjan akka Louhi huijaa häntä, joten Väinämöinen joutuu käyttämään kaikki taitonsa ja rohkeutensa paetakseen Louhen otteesta. Teoksen koreografian on tehnyt Tanja Råman.

 

Teoksen tuottavat JoJo – Oulun Tanssin Keskus ja TaikaBox ry.

 

Taneli Törmä: Classical Beauty
Valvesalissa Oulussa 6.4. klo 19 | 7.4. klo 19 (yhteisilta Ima Iduozeen teoksen This is The Tittle kanssa)
Lauantaina 7.4. klo 15 Tanssi Toimii -työpaja


Tulevaisuuden unelmat voivat yhtäältä auttaa meitä, toisaalta haitata meitä elämään elämäämme niin kuin oikeasti haluamme tai toivomme. Classical Beauty -teoksessa tanssija-koreografi Taneli Törmä metsästää yhtä unelmaansa, joka on tanssia tiensä klassisen baletin solistiksi. Tämä unelma on jotain, jota hän ei olisi voinut tehdä enää yksin. Soolossaan hän joutuu muokkaamaan unelman sopivaksi tähän päivään, jotta se toteutuisi.

Taneli valmistui balettikoulusta vuonna 2005. Joskus unelmien kohtaamiseen voi mennä kauan ennen kuin on valmis löytämään oikeat tavat niiden toteuttamiseksi. Taneli Törmä näkee unelmansa humorisesti, mutta toteuttaa ja ottaa sen vastaan rehellisyyden nimissä. Teoksen koreografian on tehnyt Taneli Törmä ja siinä tanssii mukana oululaisia balettikoululaisia.

Ima Iduozee: This is The Tittle
Valvesalissa Oulussa 6.4. klo 19 | 7.4. klo 19 (yhteisilta Taneli Törmän teoksen Classical Beauty kanssa)
Lauantaina 7.4. klo 15 Tanssi Toimii -työpaja

This is the Title -teos kyseenalaistaa suhteen henkilökohtaisten valintojemme, ympäristömme asettamien normien ja itse rakentamiemme rajojen välillä. This is the Title on kiertänyt 14 maassa Euroopassa, Aasiassa ja Kanadassa.

Modernin liikekielen ja breikin konventioiden uudelleen rakentamisen lisäksi, Ima Iduozeen debyyttiteos tarkastelee oman kehollisuuden historiaa. Teoksen koreografiset raamit rakentuvat toistuvien liikkeiden sarjasta, jotka ovat vuorovaikutuksessa videon, valon ja äänen kanssa. Selvästi erottuva, liikkeellinen lähestymistapa kumpuaa Iduozeen taustasta, jossa yhdistyvät breakdancen liikekieli ja nykytanssin ilmaisu. Hienovarainen valaistus ja äänisuunnittelu täydentävät minimalistista maisemaa, jossa esiintyjän voimakas, mutta myös sulokas liikekieli vangitsee mielikuvituksemme ja aistimme.

Simon Beyer-Pedersen: Re:Action
Valvesalissa Oulussa 27.4. klo 19 | 28.4. klo 19 | 17.5. klo 19 | 18.5. klo 19 | 19.5. klo 19
Lauantaina 28.4. klo 17.45 Tanssi Toimii -työpaja

Tanskalaisen tanssitaiteilija ja koreografi Simon Beyer-Pedersenin teoksessa Re:Action yhdistyvät nykytanssi ja elävä musiikki. Reagointimme tai toimintamme ilmaisee, kuinka käsittelemme oman itsemme eri tasoja erilaisissa tilanteissa tai vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Sekoitus pienempiä kokemuksia, riippumatonta kekseliäisyyttä, järjettömyyttä ja improvisaatiota, missä voi tapahtua mitä vaan ja mikä tahansa on mahdollista tai todennäköisesti sittenkään ei. Ei ole olemassa salaisuuksia, epäjohdonmukaisuuksia, epäilyksiä eikä lainalaisuuksia. Voimmeko me olla vapauttajia vai vaikutammeko noloilta? Kun tilanne on pahimmillaan, havahdumme. Mutta kaiken yläpuolella on tietoisuus: reagoimmeko vai toimimmeko?

Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaali
JoJo – Oulun Tanssin Keskus toimii 2–5.5. Oulun teatterin järjestämän Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaalin yhteistyökumppanina. Tarkempia tietoja festivaalin esityksistä julkaistaan myöhemmin keväällä.

Mill Virtanen: Last Supper -lokaatioteos
Keväällä 2018

Tanssija ja koreografi Milla Virtasen kymmenvuotista taiteilijauraa juhlistavan teoksen paikan ja esitysajat julkaisemme myöhemmin verkkosivuillamme. Teoksen konseptista vastaa Milla Virtanen. Teoksen koreografian hän on tehnyt yhdessä Jaakko Toivosen kanssa.

Lisätietoja
Juhlavuoden ohjelmisto: toiminnanjohtaja Helena Lindqvist, 050 464 4880, helena.lindqvist@jojo.fi
Yleisötyö: yleisötyöntekijä Mika Kiviniemi, 045 879 3779, mika.kiviniemi@jojo.fi
 

--

Tiedote 7/12/2017

Tanssia 100-vuotiaan riemulla – tanssin yhteisilta tarjoaa monipuolisesti suomalaista tanssiosaamista

 

JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen ja Oulun Tanssikomppania ry:n yhteisillassa, itsenäisyyspäivän jälkihöyryissä, on iloa ja riemua. Illan aikana nähdään kuopiolaisen Tanssiteatteri Minimin Absolut Finland -teos sekä monipuolisesti oululaista tanssiosaamista.

 

Tanssiteatteri Minimi: Absolut Finland

 

Absolut Finland on kahden miehen tanssillinen myyntipuhe Suomesta ja sen tarjoamasta näennäisestä eksotiikasta. Se on elämysseikkailu syvälle suomalaiseen mielenmaisemaan. Esityksen on ohjannut Tommi Kainulainen ja sen koreografiasta vastaavat Antti Lahti ja Tuomas Juntunen. Esityksessä kuullaan Tomi Kososen säveltämää ja esittämä musiikkia. Teoksen vierailun on tuottanut Tanssiteatteri Minimi ja  JoJo – Oulun Tanssin Keskus osana Tanssikortti-vierailuvaihtoa.

 

Absolut Finlandin lisäksi illan aikana nähdään useita muita, lyhyempiä teoksia. Kipuna Kollektiivi tuottaa iltaan kaksi teosta: Ruhtinaan tyttäret ja Ikkuna. Kipuna Kollektiivi syntyi keväällä 2017, kun nuoret taiteilijat huomasivat toteuttavansa tanssiteoksia vuoron perään samojen tanssijoiden kanssa. Kipunalla on vahva kansantanssitausta: teosten pohjalla he haluavat pitää suomalaisen kansantanssin.

 

Ruhtinaan tyttäret on rohkea yhdistelmä kansantanssia ja nykytanssia. Koreografiasta vastaavat Siina Toimela ja Sini Muranen. Teoksessa tanssivat Emma Kantelinen, Anni Koponen, Ilona Räty, Lotta Terävä ja Saija Varila. Teosta on vuoden 2017 aikana esitetty Oulun lisäksi Haukiputaalla, Rovaniemellä, Kaustisella ja Tampereella.

 

Ikkuna on tositarinan inspiroima duetto parisuhteen monista sävyistä. Tarinassa pureudutaan haasteisiin löytää toinen ja oma itsensä haavoittumisen jälkeen. Teoksessa tanssivat Anni Koponen ja Jyrki Kontkanen. Koreografiasta vastaa Siina Toimela.

 

Kansantanssista päästään nauttimaan myös oululaisen kansantanssiryhmän Polokkareiden esityksessä Tanhuan kanssasi. Vuonna 1995 perustettu Polokkarit on aikuisten kansantanssiryhmä, joka koostuu monen ikäisistä ja tasoisista tanssijoista. Heitä kaikkia yhdistää aito yhdessä tekemisen ja liikkumisen ilo. Teoksen koreografiasta vastaa Hanna Poikela.

 

Tanssijat Miia Ahonen ja Ville Sievänen esittävät illan aikana kaksi duettoa. Riitasointuja-dueton koreografian on tehnyt Tiina Andersin. Toisen dueton, Exemerat Anima – Murtuva mieli -teoksen koreografiasta vastaavat tanssijat itse. Ensimmäinen teoksista kuvaa kahden ihmisen välistä kohtaamista ja siitä syntyvää sanatonta vuoropuhelua, löytyykö riitasointuineen yhteinen sävel? Toisessa teoksessa tutkitaan posttraumaattista stressihäiriötä.

 

Tanssin yhteisillan esitykset ovat Oulussa Valvesalissa 14.12. ja 15.12. kello 19.

 

 

Lisätietoja

JoJo – Oulun Tanssin Keskus, tuottaja Mira Kolanen, 050 585 3906, mira.kolanen@jojo.fi

--

Tiedote 21/11/2017

SWAG LESSONS hengailee, samplaa ja leikkii

 

​SWAG LESSONS on esityskonsepti ja luentoperformanssi, joka tutkii mustuuden ja nykytaiteen rajapintaa hiphopkulttuurin kautta. Teos pyrkii artikuloimaan ja siirtämään eteenpäin hiphopin kokemuksellisuutta, yhteisöllisyyttä, kumouksellisuutta ja sosiopoliittisia juuria aikana, jolloin mustasta popkulttuurista on tullut osa valtavirtaa. SWAG LESSONS hengailee rennosti, leikittelee hiphopin kehollisuudella, samplaa uutta ja vanhaa sekä tuo ihmisiä yhteen keinonaan kulttuurille kaikista luonnollisin – yhdessä tanssiminen.

 

Teoksen konsepti on kunnianosoitus Adrien Piperin teokselle Funk Lessons vuodelta 1983. ”Adrien Piperin alkuperäinen teos on läsnä siten, että teosten muodot ovat samankaltaiset. Swag Lessons ei myöskään ole perinteinen tanssiteos. Se on luentoperformanssi, joka artikuloi hiphopin sosiopoliittisia juuria monin eri tavoin. Me sekä puhumme että tanssimme yhdessä”, kertoo koreografi Sonya Lindfors.

 

Työryhmässä ovat mukana Sonya Lindfors lisäksi, Anniina Jääskeläinen, Erno Aaltonen, Mitja Nylund ja Laura Jantunen. Teoksen tuotannosta vastaavat JoJo – Oulun Tanssin Keskus, Routa Company ja UrbanApa.

 

Esitykset ovat Oulussa Valvesalissa 24.11., 25.11., 26.11., 28.11. ja 29.11. Lippuja myy Kulttuuritalo Valveen lippumyymälä sekä www.ticketmaster.fi.  Teosta ei suositella alle 13-vuotiailta, koska se sisältää englanninkielisiä dokumentaarisia osia, joista osa ei sovellu lapsille.

 

Maanantaina 27.11. Valvesalissa järjestetään Swag Lessons: Connect with hiphop -jamit kello 16.30–20.30. Jameihin ovat tervetulleita kaikki hiphopista kiinnostuneet.

 

Esitysten lisäksi tarjolla on työpajoja ja luentoja. Kaikille esitykseen lipun ostaneille avoimia työpajoja järjestetään kaksi. Lauantaina 25.11. tarjolla on PARTY TIME! -työpaja, jossa pureudutaan hiphopkulttuurin keskeisiin elementteihin, voimaantumiseen, yhteisöllisyyteen ja hauskanpitoon. Tiistaina 28.11. järjestettävä DECOLONIZING THE STAGE -luentoworkshop pureutuu tutkimaan näyttämöllä tapahtuvia vallan mekanismeja intersektionaalisen feminismin ja postkolonialistisen diskurssin näkökulmasta. Lisätietoja työpajoista ja luennoista: mika.kiviniemi@jojo.fi

 

Lisätietoja

Tuottaja Mira Kolanen, 050 585 3906, mira.kolanen@jojo.fi.

 

 

Koreografi Sonya Lindfors

 

Sonya Lindfors (s. 1985) on helsinkiläinen koreografi ja taiteellinen johtaja. Hän on valmistunut koreografiksi Teatterikorkeakoulusta vuonna 2013. Hänet valittiin tänä vuonna yhdeksi Helsingin kaupungin vuoden 2017 taiteilijoista. Aiemmin tänä vuonna hän sai myös Teatterin tiedotuskeskuksen TINFO-palkinnon. Palkinto korostaa tiedon tuottamisen, jakamisen ja syventämisen merkitystä. Palkinnon perusteluissa todettiin, että Sonya Lindfors on työllään ”innostanut koko esittävän taiteen kenttää kyseenalaistamaan ja horjuttamaan vallitsevia rakenteita ja rakentamaan yhdessä uutta, moniäänistä ja huomioonottavaa kulttuuria.” (www.tinfo.fi).

 

Vuosien 2017 ja 2018 aikana Sonya Lindfors työskentelee Zodiak – Uuden tanssin keskuksen housekoreografina. Lisäksi hän toimii taiteellisena johtajana Anniina Jääskeläisen kanssa perustamassa UrbanApa-taideyhteisössä. Hänen tunnetuimpia teoksiaan ovat Noble Savage (2016), Noir? (2013) sekä Helsinki Dance Companylle tehty Chorus Line 2013 (2013). Teoksillaan Lindfors pyrkii yhteisöllistämään, voimaannuttamaan ja ravistelemaan vallitsevia valtarakennelmia. Teoksissaan hän on käsitellyt paljon toiseuden problematiikkaa ja sitä seuraavaa väkivallan tunnetta.

 

Lindfors haluaa herättää keskustelua siitä, kuinka suomalaisuuden kuva muuttuu, kuinka normit määrittävät ihmisten asenteita, kuinka asenteet erilaisuutta kohtaan ovat koventuneet ja kuinka hankalaa voi olla antaa ja löytää tilaa, jossa tuntee olonsa turvalliseksi. ”Käsittelen kaikessa työssäni valtaa: sitä kuka saa tehdä ja mitä. Mikä käsitetään normaaliksi ja neutraaliksi. Tämä tematiikka on läsnä työssäni myös kuraattorina ja pedagogina”, Lindfors kertoo.

Sekä Sonya Lindforsilla että Anniina Jääskeläisella on 15 vuoden kokemus hiphopin parissa. He ovat prosessoineet tanssin ja kulttuurin vastakkainasettelua yhdessä jo pitkään: miksi jokin tanssi on taidetta ja toinen puolestaan kulttuuria. Mikä määrittyy taiteeksi ja miksi? SWAG LESSONS -teosta on esitetty ympäri Suomea ja se on otettu erittäin positiivisesti vastaan. ”On kiinnostavaa, että teos on hyvin kontekstisidonnainen. Jokainen esityskerta on erilainen ja ainutkertainen, esitystilanteesta ja ympäristöstä riippuva. Teos on jatkuvasti muotoutuva prosessi, jossa myös jatkuvasti syvennämme omaa ymmärrystämme ja osaamistamme. Taitelijalle tämä on erittäin antoisaa saada viipyä teoksen tutkimusprosessissa pidempään”, Lindfors analysoi.

 

SWAG LESSONS tuo esiin hiphopin sosiopoliittisia juuria sekä hiphopin ja nykytaiteen välistä hiertymää: kuka voi ja saa olla taiteilija? Mitä tapahtuu kun sosiaalisen tanssin tuo näyttämölle? Nämä kysymykset ovat tällä hetkellä ajanohtaisia, koska mustasta kulttuurista on tullut mainstreamia. ”Jos ei tiedä mistä asiat kumpuavat, tulee helposti ymmärrysvirheitä. Jos ei ymmärrä mistä asioista kulttuuri on syntynyt ja mistä se on peräisin, ei osaa käsitellä asioiden merkityksiä”, Lindfors jatkaa. Hiphop-kulttuuriin syntyyn liittyy vahvasti vähemmistöjen syrjintä, osattomuus ja eriarvoisuus. Näitä Lindfors haluaa työllään tuoda esiin ja artikuloida. Hänen tavoitteensa on tuoda erilaista kaanonia nykytaiteen kentälle.

 

Lindforsin teoksia on nähty Oulussa aiemminkin. Tulevaa vierailuaan Lindfors odottaa avoimin mielin ja kiinnostuksella. ”Vuoden vaihteen jälkeen aloitamme työstämään Zodiak – Uuden tanssin keskukselle uutta teosta. Odotan jännityksellä harjoitusten alkamista. Jatkan myös työskentelyä UrbanApa-yhteisössä”, kertoo Lindfors ensi vuoden suunnitelmistaan.

Tietoja JoJo – Oulun Tanssin Keskuksesta

JoJo – Oulun Tanssin Keskus on pohjoisen Suomen elinvoimainen tanssitaiteen kentällä toimiva ammattitanssin tuotantokeskus. Ohjelmiston pääpaino on nykytanssissa. Vuosittaiseen ohjelmistoon kuuluu myös syksyisin järjestettävä OuDance-festivaali. Tanssitaiteen ammattilaisille JoJo toimii tuotantokeskuksena ja vierailuteatterina sekä tarjoaa kansainvälisiä residenssivaihto-ohjelmia. JoJo on yksi Pohjoisen tanssin aluekeskuksen neljästä jäsenorganisaatiosta. JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen toimintaa rahoittavat Opetus- ja kulttuuriministeriö, Taiteen edistämiskeskus sekä Oulun kaupunki. Lisätietoja: www.jojo.fi

--

Tiedote 1/9/2017

 

Pohjoinen yhteistyö vahvasti esillä JoJon – Oulun Tanssin Keskuksen syysohjelmistossa

JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen syysohjelmisto nostaa esiin pohjoissuomalaista yhteistyötä. Oulun kaupunginteatterin kanssa yhteistuotantona toteuttu Rautatie saa ensi-iltansa Oulussa 2.9. ”Yhteistyö JoJon kanssa on sujunut mutkattomasti ja joustavasti produktion suunnitteluvaiheesta lähtien, jolloin idea nykykansantanssin ja klassikkotekstin yhdistämisestä syntyi. Harjoitukset ovat luova prosessi. Uuden liikekielen omaksuminen vaatii sitkeyttä ja kärsivällisyyttä. Esityksessä on suuria liikkuvia elementtejä, joten tekijät saavat olla tarkkoina. Katsojan kannalta teos on visuaalisesti näyttävä. Teoksessa liikutaan sekä ajassa että paikassa. Siinä yhdistyy perinteinen ja moderni”, toteaa Oulun kaupunginteatterin taiteellinen johtaja Kari-Pekka Toivonen.

Kemin kaupunginteatterin kanssa toteutettu Iltamat on ensi-illassa Kemissä 28.9. ja Oulussa 12.10. ”Yhteistyö JoJon kanssa on sujunut mallikkaasti. Riemulla odotamme ensimmäisen yhteisen tanssituotantomme ensi-iltaa. Projekti on osa Kemin kaupunginteatterin 70-vuotisohjelmistoa, joka juhlistaa paikallisuutta ja kemiläisiä juuria. On hienoa, kun paikkakunnalta kokoisín olevat taiteilijat haluavat käyttää ammattitaitoaan ja positiivisen asennettaan yhteisön hyväksi”, kertoo teatterinjohtaja Sarianne Paasonen Kemin kaupunginteatterista.

Syysohjelmiston lisäksi 24. kertaa järjestettävä OuDance-festivaali tuo tanssin lähelle oululaisten arkea: päiväkoteihin, kauppakeskukseen ja ravintoloihin. OuDance-festivaali järjestetään 13.–17.9.2017.

 

Rautatie (yhteistuotanto Oulun kaupunginteatterin kanssa)
Oulun kaupunginteatterin suurella näyttämöllä 2.9. alkaen kevääseen 2018 saakka.

Juhani Ahon romaaniin pohjautuva Rautatie (1884) kuvaa vanhan pariskunnan elämää, joka järkkyy naapuripitäjään ilmestyvän rautatien myötä. Matkasta rautatieasemalle ja junan kyytiin muodostuu järisyttävä kokemus. Vaikka pariskunta pala matkaltaan kotiin, ei mikään ole enää entisellään. 

Tanssin ja musiikin kuljettama esitys lähtee liikkeelle 1800-luvun lopun maisemista, mutta junamatka kiidättää kohti tulevaisuutta. Rautatiellä menneisyyden ja nykyisyyden törmääminen herättää kysymyksen siitä, minne olemme matkalla.

 

Carl Knif Company: Friends of Dymphna
Turun Manilla-teatterissa 9.9. kello 19 (osana Tehdasfestivaali Manifestiä)

Teos käsittelee tanssin ja esitystaiteen keinoin mielen haurautta ja depressiota. Osittain omaelämäkerrallinen teos pyrkii paljastamaan vakavan masennuksen biologisia, emotionaalisia ja sosiaalisia vaikutuksia sekä purkamaan aiheen tabunomaista luonnetta.

Esitysvierailu toteutetaan JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen ja Aurinkobaletin Tanssikortti-yhteistyönä.

 

Iltamat (tuotanto: H-Kollektiivi, JoJo - Oulun Tanssin Keskus ja Kemin kaupunginteatteri)
Kemin kaupunginteatterin suurella näyttämöllä 28.9.–10.10.
Valvesalissa Oulussa 12.10.–21.10.

Iltamissa katsojat pääsevät kurkistamaan Kemissä varttuneiden sisaruksen elämään: heidän lapsuuteensa, seikkailuihinsa, leikkeihinsa ja yhdessä koettuihin asioihin. Sisarusten välinen yhteisöllisyys ei rajoitu näyttämön reunaan, vaan katsojat otetaan mukaan ainutlaatuiselle retkelle. Iltamissa päästään kokemaan yhdessä tekemisen voiman.

H-kollektiivi tarjoaa mahdollisuuden unohtaa tämän päivän yhteiskunnan ristiriidat ja palata 90-luvun turvalliseen kemiläislähiöön, jossa elämä oli huoletonta ja yhteisöllistä.

 

Tomi Paasonen: Lauantaitanssit
Kuopion Sotkulla 10.–11.11. kello 19

Koreografi Tomi Paasosen Lauantaitanssit on omistettu hänen isälleen merikapteeni Pauli Paasoselle. Teos yhdistää seuratanssien liikekieltä nykytaiteeseen maalaten hilpeää Suomi-kuvaa ja maailmanmatkaajan maisemia.

Lauantaitanssit käsittelee kuoleman ja elämän rajaa. Teoksessa piirtyy esiin kaipuu melankoliaan, kehon pelkotilat ja vapautuminen tuonpuoleiseen. Pauli Paasosen epämusikaalisuus ja sävelkorvan puuttuminen yhdistettynä hänen rakkauteensa hulvattomaan lauluun antavat teokselle lempeän, suvaitsevaisen ja rakastavan olemuksen.

Esitysvierailu toteutetaan JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen ja Tanssiteatteri Minimin Tanssikortti-yhteistyönä.

 

Sonya Lindfors: Swag Lessons (tuotanto: JoJo – Oulun Tanssin Keskus, Routa Company, UrbanApa)
Valvesali 24.–28.11.

Swag Lessons on esityskonsepti ja luentoperformanssi. Se tutkii mustuuden ja nykytaiteen rajapintaa hiphopkulttuurin kautta. Teos artikuloi ja siirtää eteenpäin hiphopin kokemuksellisuutta, yhteisöllisyyttä, kumouksellisuutta ja sosiopoliittisia juuria aikana, jolloin mustasta popkulttuurista on tullut osa valtavirtaa. Swag Lessons hengailee, leikittelee hiphopin kehollisuudella, samplaa uutta ja vanhaa sekä tuo ihmisiä yhteen tanssin keinoin.

Konsepti on kunnianosoitus Adrien Piperin teokselle Funk Lessons (1983).

 

Absolut Finland
Valvesali 14.–15.12. kello 19 (yhteisilta Oulun Tanssikomppanian kanssa)

Absolut Finland on elämysseikkailu syvälle suomalaiseen mielenmaisemaan. Matkan aikana kohdataan metsäneläimiä arkiaskareissaan, paineiden alla olevia mäkihyppääjiä, syödään uhkarohkeasti perinneruokia sekä koetellaan kipukynnystä tulikuuman saunan lauteilla. Tanssiteatteri Minimi on jo vuodesta 1991 liikkeellä ja luomisvoimalla ympäröivää maailmaa kommentoinut ammattitanssiteatteri. Minimin esitykset ovat raikkaita ja rehellisiä.

Esitysvierailu toteutetaan JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen ja Tanssiteatteri Minimin Tanssikortti-yhteistyönä.

 

Lisätietoja
Tuottaja Mira Kolanen, 050 585 3906, mira.kolanen@jojo.fi

--

Vuoden 2017 OuDance-festivaalin ohjelmisto

 

JoJo – Oulun Tanssin Keskus tuottaa järjestyksessään 24. OuDance-festivaalin 13.-17. syyskuuta. Festivaalin ohjelmistossa nähdään ajankohtaista kotimaista ja kansainvälistä ohjelmistoa. Tänä vuonna festivaalin esityksiä nähdään Valvesalin lisäksi Oulun kaupunginteatterin suurella näyttämöllä. Esityksiä viedään festivaalin perinteeseen kuuluen ulos näyttämötiloista. Esityksiä nähdään mm. päiväkodeissa, kaupungin katutiloissa ja kauppakeskus Valkeassa.

 

Vuoden 2017 festivaalin teokset ovat

Kinetic Orchestra Animals

Race Horse Company Super Sunday (vierailun tuotanto JoJo - Oulun Tanssin Keskus ja Oulun kaupunginteatteri)

Antti Lahti ja Gruppen Fyra Pitkät Piuhat

Laboration Art Company YAMA

Tanssiteatteri Rimpparemmi Mä ja Niko

Hanna Brotherus Neiti Ida

Tanssiteatteri Tsuumi Elämän (t)ehostajat

 

Yhteistyössä Oulun Elokuvakeskuksen kanssa ohjelmistoon tuodaan tanssielokuva Mr. Gaga. Osana Tanssin tiedotuskeskuksen ja Tanssin aluekeskusverkoston toteuttamaa Koko Suomi tanssii -hanketta JoJon tanssihaasteopettajat Tanja Råman, Jutta Kotala ja Jenni Karjalainen tanssittavat kaupunkilaisia festivaalilla.

Festivaalin yhteydessä pidetään JoJon järjestämä yleisötyöhön liittyvä valtakunnallinen ammattilaistapaaminen sekä Hanna Brotheruksen ja Maaseudun Sivistysliiton kolmipäiväinen KEHO-työpaja.

 

Festivaaliohjelma päivittyy pian JoJon kotisivulle www.jojo.fi. Liput tulevat myyntiin 3.8.

--

Tiedote 25/4/17

 

JoJon seuraava kantaesitys Without A Hitch tarjoilee runsaasti mustaa huumoria ja väkevää breikkausta

Kansainvälinen tuotanto saa ensi-iltansa Valvesalissa torstaina 27.4. klo 19

JoJon kevään seuraava kantaesitys on skotlantilaisen kansainvälisesti tunnustetun koreografi-tanssija Tony Millsin ja hänen Room 2 Manoeuvre -ryhmänsä uusi hiphop-tanssiteatteriteos Without a Hitch. Tarinan lähtökohtana on syöksykierteessä ja hajoamaisillaan oleva breakdance-ryhmä, jossa jylläävät kunnianhimo, kateus ja turhautuminen.

 

Without a Hitch luo hitchcockilaisella twistillä höystetyn hieman vinon maailman, jossa katsoja kohtaa runsaasti mustaa huumoria ja väkevää breikkausta. Teos saa ensi-iltansa Kulttuuritalo Valveella torstaina 27. huhtikuuta.

 

Kansainvälinen tuotanto on Room 2 Manoeuvren, JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen sekä skotlantilaisten Dance Basen ja The Bruntonin yhteistyö.

 

Maailmanlaajuisesti esiintyvä Room 2 Manoeuvre on edinburgilainen ryhmä, jonka on perustanut vuonna 2007 ryhmän taiteellinen johtaja Tony Mills. Ryhmä tuottaa korkeatasoisia teoksia, joilla pyritään viihdyttämään ja haastamaan yleisöä.

 

Tony Mills valmisteli Without a Hitch -teosta JoJon residenssitaiteilijana jo keväällä 2015. Residenssijakson päätteeksi oululaiset pääsivät kurkistamaan teoksen maailmaan JoJon Pomppulauta-esitysfoorumissa. Tuolloin oululainen yleisö pääsi nauttimaan myös Room 2 Manoeuvren Box Fresh -teoksesta.

 

Valvesali, Hallituskatu 7, Oulu

To 27.4. klo 19 (Ensi-ilta)

Pe 28.4. klo 19

La 29.4. klo 19

Ti 2.5. klo 13

Ke 3.5. klo 19

 

Konsepti ja koreografia: Tony Mills | Dramaturgia: Candice Edmunds | Esiintyjät: Antti Kyllönen, Joshua Smith, Oleg Kiricenko, Pontus Linder | Tuotantopäällikkö: Roy Fairhead | Musiikki ja äänisuunnittelu: Danny Krass | Valosuunnittelu: Grant Anderson | Lavastus: Karen Tenant | Puvustus: Megan Baker | Tuottaja: Ed Littlewood | Kesto: n. 1h 10min.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot

JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen tuottaja Maritta Laesmaa, maritta.laesmaa(at)jojo.fi, 050 585 3906

www.jojo.fi/ohjelmisto2017

http://r-2-m.net/

--

 

Tiedote 11/4/17

Mika Kiviniemi JoJon yleisötyöntekijäksi

 

Esitys- ja yhteisötaiteilija, teatteri-ilmaisunohjaaja (AMK) Mika Kiviniemi on valittu JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen yleisötyöntekijäksi. Yleisötyön kehittäminen on uusi painopiste JoJon toiminnassa. Kiviniemen tehtäviin kuuluu kehittää, organisoida ja osin toteuttaa yleisötyön toimintamalleja ja sisältöjä yhteistyössä JoJossa työskentelevien taiteilijoiden sekä alueen tanssitaiteilijoiden kanssa. Tehtävään kuuluu oleellisesti verkostoituminen ja yhteistyö eri alojen toimijoiden kanssa. Tehtävänkuvaan kuuluu lisäksi kehittää ja suunnitella taiteilijoille suunnattua toimintaa ammatillisen osaamisen ja toimintaedellytysten vahvistamiseksi. Mika Kiviniemi aloittaa tehtävässään toukokuun alussa.

 

JoJon ohjelmistosta päättää kuusijäseninen ohjelmistotyöryhmä. Työryhmän ulkopuolisina asiantuntijoina toimivat teatteriohjaaja Heta Haanperä ja yliopettaja, tanssintutkimuksen dosentti Petri Hoppu. JoJon hallituksesta työryhmässä ovat tanssija-tanssinopettaja, draama- ja teatterituntien ohjaaja Henna Holma ja tanssija Heli Pippingsköld. Henkilökunnasta työskentelyyn osallistuvat yleisötyöntekijä Mika Kiviniemi ja toiminnanjohtaja Helena Lindqvist. Työryhmän toimikausi on kaksi vuotta.

 

Ohjelmistotyöryhmä tuo ohjelmistovalintojen taustalle laajaa ja monialaista asiantuntijuutta. Tavoitteena on tehdä taiteellisesti tinkimätöntä ohjelmistoa, joka tarjoaa mahdollisimman laajalle joukolle alueemme ihmisiä henkilökohtaisen kosketuksen tanssitaiteeseen sekä edistää taiteilijoiden mahdollisuutta työskennellä ja edistää työllään tanssitaiteen kehittymistä pohjoisessa Suomessa.

 

Toiminnan uudistuksen taustalla on JoJon vuonna 2015 tehty strategia, jonka keskeisenä tavoitteena on tanssitaiteen ja ihmisten välisen vuorovaikutuksen ja tanssitaiteen saavutettavuuden lisääminen.

 

Lisätietoja

JoJon toiminnanjohtaja Helena Lindqvist, helena.lindqvist(at)jojo.fi, p. 050 464 4880

--

Tiedote 30/3/17

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun tanssiryhmä vierailee JoJolla 7. ja 8.4.

                                     

JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen huhtikuun vierailuteos on koreografi Elina Pirisen resitaalifantasia Kosto I-IX. Teoksessa tanssivat valmistuvat tanssimaisterit.

Kosto I-IX on koreografi Elina Pirisen Teatterikorkeakoulun tanssijantaiteen maisteriopiskelijoista koostuvalle TADaC-tanssiryhmälle ohjaama resitaalifantasia, joka maalaa läpilaulettuja kielellisesti, visuaalisesti ja ruumiillisesti hienovaraisia sekä suoria koston näkyjä esiin. Laulettua kenttää näyttämöllä ympäröi yhdeksän levon ja festivon täyteistä ruumista, joiden sytyttämä ja sammuttama tableau vivant -muoto tuo ihmisen kauniin sisäisyyden melskeen eteemme.

 

TADaC:n kosto on pastellinen
Teos painottuu sosiaalisten suhteiden tabuna nähtyihin koston fantasioihin. Se ei hamua kohti kuvataiteen runsasta kostokuvastoa eikä neppaile lainauksilla maailmankirjallisuuden kaanonista, jossa koston teema kantaa monia teoksia. TADaC:n Kosto I-IX tunkeutuu esiin tekijöiden henkilökohtaisista sisäisistä maailmoista, historioista ja kuvastoista. Siinä kuullaan resitoituja tekstejä, joita esiintyjät ovat kirjoittaneet koreografi Pirisen sekä kirjoittaja Niko Hallikaisen ohjauksessa. Koston teeman ympärillä liikutaan monenlaisissa tunnemaisemissa.

Inhimillisten tunteiden kirjo sekä ihmisen sisäisen maailman moninaisuus myttyisyyksineen, räkäisyyksineen ja runollisuuksineen ovat olleet Pirisen töissä aiemminkin esillä. Pirinen onkin sanonut haluavansa tuoda ihmisen takaisin nykytaiteen näyttämölle. Kostossa ihminen tunnerepertuaareineen on esillä, mutta osansa on myös esimerkiksi eläimillä, esineillä, leluilla, maisemilla sekä juhlajuomalla ja -ruualla. Kaikki tämä on puettu – ei suinkaan perinteisen synkkiin koston sävyihin vaan – heleään minttuun ja muihin kuninkaallisiin sävyihin. Valoa ja lämpöä hohkavalla näyttämöllä yhdeksän esiintyjää piirtää lyyrisesti, visuaalisesti ja ruumiillisesti hienovaraisia sekä suoria koston näkyjä esiin. Teosprosessissa opiskelijat ovat olleet monenlaisten ilmaisumuotojen äärellä.

− Tekstin kirjoittaminen on ollut mahtavaa. Siitä puuttuu tietty oikein tekemisen vaatimus, mikä on hyvin vapauttavaa, kuvailee tanssija Anni Koskinen.

Pirinen ja esiintyjät ovat työskennelleet myös kasvojen anatomisen rakenteen ja siitä syntyvän syvän ja pelleilevän ruumiillisuuden parissa. Kasvojen koko liikerepertuaari otetaan käyttöön ja annetaan sen resonoida ja sytytellä erilaisia ruumiillisuuksia. Tämän metodin kautta esiintyjät tulevat vilauttaneeksi itsestään myös niitä puolia, joita hallitussa sosiaalisessa todellisuudessamme voi olla toruttuakin väläyttää.

− Kukin antaa kiinnostavan sisäisen maailmansa tulla esiin Koston parissa. Täältä on kentälle saapumassa upea uusi tanssijasukupolvi, Pirinen – itsekin Teatterikorkeakoulun alumni – hehkuttaa.

TADaC:ssa esiintyvät Krista-Julia Arppo, Jenna Broas, Karoliina Kauhanen, Anni Koskinen, Anna Kupari, Outi Markkula, Pinja Poropudas, Lotta Suomi ja Katriina Tavi. Heille projekti on maisterin opinnäytteen taiteellinen osio. Opiskelijat ovat saaneet vaikuttaa lopputyönsä koreografin valintaan. Päätöksen TADaC:iin kutsuttavasta koreografista tekee vuosittain ryhmän taiteellinen johtaja, professori Ari Tenhula.

 

Kosto I-IX sai ensi-iltansa tammikuussa 2017. TADaC kiertää keväällä Oulun lisäksi ainakin Tallinnassa ja Viljandissa. Edellisen kerran TADaC vieraili Oulussa JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen ohjelmistossa keväällä 2015 Jeremy Waden teoksella Human Resources.

KOSTO I-IX
Koreografia ja ohjaus: Elina Pirinen
Kokonaisvisuaalinen konsepti: Elina Pirinen ja Heidi Väätänen
Visuaalinen konsultointi ja toteutus: Nadja Räikkä
Resitaalin tekninen toteutus: Lauri Malin

 

Vierailuesitykset Valvesalissa, Oulussa
Pe 7.4. klo 19
La 8.4. klo 19

 

Liput: 12€ normaalihinta / 10€ opiskelija, eläkeläinen, työtön / 5€ JoJon jäsen
Liput Kulttuuritalo Valveen lippumyymälästä
Hallituskatu 7, p. 08 5584 7575
Avoinna ke-su klo 12-19
sekä
www.ticketmaster.fi

--

Tiedote 14/3/17

Katutanssinäyttämö innostaa lapsia ja nuoria tanssimaan

Katutanssinäyttämö on KEKSI Kollektiivin, JoJo - Oulun Tanssin Keskuksen ja Oulun kaupunginteatterin yhteistyössä 21.-22.3.2017 järjestämä kaksipäiväinen tanssitapahtuma lapsille ja nuorille. Tapahtuma koostuu tanssin ammattilaisten vetämästä työpajapäivästä, joka huipentuu seuraavana iltana järjestettävään tanssikatselmukseen.

 

Tapahtuma antaa mahdollisuuden päästä kokeilemaan katutanssia ilman aikaisempaa kokemusta. Ensimmäisenä päivänä vasta-alkajille on tarjolla peräti kaksi työpajaa; yksi alle 13-vuotiaille ja yksi yli 13-vuotiaille. Työpajat eivät edellytä aikaisempaa kokemusta ja ne ovat maksuttomia. Ilmoittautuminen työpajoihin on käynnissä ja ilmoittautua voi osoitteen maritta.laesmaa(at)jojo.fi perjantaihin 17.3.2017 saakka.

 

Tapahtuma huomioi myös tanssia jo harrastavat tarjoamalla heille oman työpajan ja tanssikatselmuksen, jossa lapset ja nuoret pääsevät esiintymään Oulun kaupunginteatterin pienelle näyttämölle. Keskiviikkona 22.3. järjestettävässä katselmuksessa esiintyvät saavat rakentavaa ja rohkaisevaa palautetta ammattilaisraadilta, ja osa tanssijoista saa rahastipendejä ja kunniamainintoja. Haku katselmukseen on jo päättynyt. Katselmusta ovat tervetulleita seuraamaan kaikki.

 

Tapahtumalla pyritään innostamaan uusia nuoria katutanssiharrastuksen pariin ja tarjoamaan tanssia jo harrastaville uusia ja mielenkiintoisia työkaluja omaan tanssiin ja tekemiseen.

 

 

Päivien ohjelma

 

TYÖPAJAT TI 21.3.2017

Oulun kaupunginteatteri, Pieni näyttämö

Ti 21.3. // Klo 16.45-17.30 // Katutanssin kokeilukerta, lajina hiphop (alle 13-vuotiaat) // Anniina Jääskeläinen

Ti 21.3. // Klo 17.45-18.45 // Katutanssin kokeilukerta, lajina hiphop (yli 13-vuotiaat) // Anniina Jääskeläinen

Ti 21.3. // Klo 19.00-20.30 // Katutanssityöpaja, jatko/edistyneet // Kaisa Nieminen

TANSSIKATSELMUS KE 22.3.2017

Oulun kaupunginteatteri, Pieni näyttämö

Ke 22.3. // Klo 18.00

 

www.jojo.fi

www.facebook.com/keksikollektiivi

--

Tiedote 22/2/17

 

Yleisö- ja arvostelumenestysteos If You Snow Away saapuu vierailulle Ouluun

Aurinkobaletti – Sasha Pepeljajev: If You Snow Away JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen ohjelmistossa 3.-4.3.

Turkulainen Aurinkobaletti vierailee Oulussa JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen ohjelmistossa teoksellaan If You Snow Away. Syksyllä 2016 ensi-iltansa saanut yleisö- ja arvostelumenestysteos on venäläisen huippukoreografi Sasha Pepeljajevin seitsemäs teos Aurinkobaletille. Aikaisempiin yhteistöihin kuuluu muun muassa Turun ja Tallinnan Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden 2011 kansainvälinen menestysteos Tanssiva torni.

 

If You Snow Away on tanssiteos lumesta. Lumesta, jonka viehättävimpiä ominaisuuksia on sen monimuotoisuus. Yksinäinen lumihiutale on täydellisen symmetrinen, lumimyrsky muistuttaa kaaosta. If You Snow Away on myös kertomus Aleksandr Puškinista ja hänen romanttisesta novellistaan Lumimyrsky. Esitykset nähdään Valvesalissa 3. ja 4. maaliskuuta.

 

Teoksesta sanottua

”Tällaista näyttämötapahtumaa katsoo kuin lumottuna.--- Kokonaisuuden audiovisuaalinen anti äänimaailmasta valaistukseen, puvustuksesta tanssijoiden siirtämiin metallisiin lavasteisiin tai lattialle ja videokankaalle leijuviin lumihiutaleisiin on tehokasta, yllättävää ja toimivaa.” Kaisa Kurikka / Turun Sanomat

 

"Tulos sykkii yhä uusia yllätyksiä, jotka toteutuvat vauhdin ja suvantokohtien tarkkaan punnitussa rytmissä. Jälkikuvat palaavat vielä pitkään väkevinä mieleen, niin tehokas ja nyansoitu esitys on. --- Pepeljajev ei olisi Pepeljajev, ellei hän kaiken aikaa virittäisi katsojan mielikuvitusta liikkumaan. Joka on nähnyt hänen mestarillisia töitään esimerkiksi Virossa, toivoo, että Aurinkobaletin kiertueita nähdään muuallakin kuin Turussa.” Teatteri&Tanssi+Sirkus –lehti / Jouko Grönholm

 

”Ensi-iltayleisö hurmaantui teoksesta niin, etteivät aplodit meinanneet loppua ja esiintyjät päästä lavalta vapaalle. Tämä maaginen lumihiutaleiden tanssi on vaikeasti sanoin kuvailtavissa. Se kannattaa nähdä ja kokea itse." Testing Turku -blogi (Visit Turku) / Liisa Lalu

 

Aurinkobaletti

Aurinkobaletti tunnetaan monipuolisena ja korkeatasoisena nykytanssiryhmänä, jonka ohjelmisto koostuu niin aikuisille kuin lapsillekin suunnatuista teoksista. Ryhmä on saanut kiitosta uusiutumiskyvystään sekä vahvasta ensemblestaan, joka on valmis rikkomaan oman genrensä rajat. Aurinkobaletin taiteellisena johtajana toimii tanssija-koreografi Urmas Poolamets. (Lähde: Aurinkobaletin kotisivu www.aurinkobaletti.fi)

--

Tiedote 25/1/17

 

Becoming Monsters -teoksessa elävä ihmismeri kuiskaa, tuhoaa, korjaa, uudelleen järjestäytyy, hajoaa ja muuttaa muotoaan selviytyäkseen

JoJon kevätohjelmiston toinen kantaesitys kokoaa Oulun paikallisia nuoria lupauksia samalle lavalle. Becoming Monsters on tanssija ja tanssitaitelija Heli Pippingsköldin sekä Oulussa vaikuttavan n.o.d youth company -ryhmän ensimmäinen yhteinen kokoillan nykytanssiteos. Se sukeltaa ihmisyyden, vallan, halun, toiveiden ja uskon kysymyksiin, joissa kuljettajina ja hallitsijoina toimivat loputtomat lupaukset ja lauseet paremmasta huomisesta. Teoksessa näyttämö toimii rituaalina, johon rakentuu absurdi ja poeettinen kehollisten keskusteluiden kenttä. Elävä ihmismeri kuiskaa, tuhoaa, korjaa, uudelleen järjestäytyy, hajoaa ja muuttaa muotoaan selviytyäkseen. Becoming Monsters saa ensi-iltansa perjantaina 3. helmikuuta.

 

n.o.d youth company on Oulussa toimiva nykytanssin ryhmä ja tanssin yksivuotinen erikoiskoulutusohjelma 17-23 -vuotiaille edistyneille tanssin harrastajille. Ryhmä toimii no.ones.dance ammattilaisryhmän alla tanssitaiteilijoiden Heli Pippingsköld ja Simon Beyer-Pedersen (Tanska) johdolla.

 

n.o.d youth company on perustettu jo pitkään tanssineiden nuorten mahdollisuudeksi kokeilla tanssin harjoittelua ammattimaisella tasolla sekä hakea esiintymiskokemusta tanssijana ja myös tanssin tekijänä eri produktioissa. Vuosi sisältää myös vierailun ja harjoittelujakson ulkomailla sekä kansainvälisiä opettajavierailijoita. Nykyinen koetanssien kautta koottu ryhmä on toiminut viime syksyn aikana näkyvästi Oulun alueella. Marraskuussa 2016 ryhmä matkusti Liettuaan Vilnaan ja osallistui kansainväliseen yhteistyöhön liettualaisen Artopia Organizationin kanssa, joka toi yhteen saman ikäisiä nuoria valmistamaan tanssiteoksen Bites - Dance exploration platform -foorumiin.

 

"Olemme perustaneet Oulussa toimivan n.o.d youth companyn ennen kaikkea uudenlaiseksi tavaksi oppia ja harjoitella tanssia projektilähtöisesti, joka omasta mielestäni avaa tanssille suuremman mahdollisuuden kasvattaa ja kohdata maailmaa vahvan kehollisuuden kautta kuin välttämättä enää pelkkä perinteinen tanssin malliopetus, joka sekin on kyllä tärkeää. Toivoisin, että tulevaisuudessa tanssilla voitaisiin avata yhä laajempia konteksteja sekä yksilöllisesti että yhteiskunnallisesti ja kulttuurillisesti myös tanssinkasvatuksen alueella ja löytää siihen uusia tapoja ja malleja, jotka tukevat tätä tanssin muuntuvaa ja fuusioituvaa kieltä, joka on jo ollut kauan suuressa murroksessa", Pippingsköld sanoo.

 

Becoming Monsters

Koreografia, ohjaus: Heli Pippingsköld | Koreografinen assistentti/harjoituttaja: Joel Alalantela | Äänimaailma ja kuva: Simon Beyer-Pedersen | Valosuunnittelu: Ville Aunola | Pukusuunnittelu: Matleena Kehus | Tanssijat: n.o.d youth company / Eerika Kemppainen, Meri Reunamäki, Antti-Pekka Pudas, Henna Männikkö, Sanni Saarnisaari, Eeva Mattila, Vilma Viita, Anna Ryhänen ja Mira Pernu | Kesto: noin 1h | Tuotanto: JoJo - Oulun Tanssin Keskus | Teoksen tukijat: Taiteen edistämiskeskus, Oulun ammattikorkeakoulu ja Suomen Kulttuurirahaston Pohjois-Pohjanmaan maakuntarahasto

www.jojo.fi/ohjelmisto2017

www.noonesdance.com

MEDIALLE

//Tiedotteet 2018

//Tiedotteet 2017

JoJo - Oulu Dance Centre

Isokatu 16 C 20, 90100 Oulu,

Finland

Gsm. +358 (0)50 46 44 880  

2016 @ JoJo - Oulu Dance Centre 

  • Facebook
  • Instagram
  • Vimeo Social Icon
  • YouTube