Mediatiedotteet 2018

Tiedote 4/12/2018

JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen vuoden 2019 kantaesitystuotannot ja kevään ohjelmisto

Ohjelmistotyöryhmän valinnoissa vuoden 2019 ohjelmistovalinnoissa nousivat esiin taitelijat ja teokset, joiden keskisinä teemoina olivat yksityisen ja henkilökohtaisen suhde yhteiseen, yleiseen ja yleisöön.

Tuotanto- ja vierailuhakemusten kautta ohjelmistotyöryhmän keskustelut kiertyivät näiden aiheiden ympärille ja taiteilijoiden teosesitysten teemojen kautta päädyttiin ajatukseen siitä, että yksilöä korostanut aika hakeutuu taas tulevaisuudessa aikakauteen, jossa vahvan identiteetin löytyminen korostuukin yhteisöstä käsin.

Marginaalin identiteetit määrittävät valtavirran kokemusta.

Miten keho kantaa tuota yhteistä ja yksityistä identiteettiä? Mitä näiden merkkien takana on… ”Riisua yksilöllisyyden vaatteet yhteisyyden rannalle ja uida…”

Metsän hiljaisuuteen

Olen tyhmä kuin hirvi

joka näkee kuvansa vedestä

ja luulee hukkuneensa.

Tai mitä se luulee?

Ehkä se näkee siellä toisen hirven.

Mutta sillä ei ole kovin paljon eroa. Minun on tultava siksi mikä olen

eikä siksi mikä luulen olevani

tai mikä tahtoisin olla; ei myöskään siksi mikä sinä olet (tai se toinen);

tämä minun tulemiseni on hidasta riisuuntumista:

jättää yksilöllisyytensä vaatteet

yhteisyyden rannalle ja uida,

minun on aina uitava ylitse, aina toista rantaa kohti;

näin jo kerran anonyymin varjoni

kiipeävän jyrkännettä ylös

ja häviävän metsän hiljaisuuteen, palaamatta.

-Eeva-Liisa Manner-

NELJÄ UUTTA KANTAESITYSTÄ

Kantaesitystuotannoista ensimmäinen on Jaakko Toivosen ja Kinga Lászlón koko perheelle suunnattu tanssiteos Todellinen Prinssi, joka on yhteistuotanto turkulaisen tanssiteatteri Aurinkobaletin kanssa. Teoksen ensi-ilta on 2.3. Turussa ja Oulun esitysjakso alkaa 28. maaliskuuta.

Tässä hauskassa koko perheelle suunnatussa koreografiassa etsitään sydänystävää, jonka kanssa jakaa iloja ja suruja. Teoksen lähtöpisteenä toimii Hans Christian Andersenin universaalisesti tunnettu satu Prinsessen på ærten. Aurinkobaletin ja JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen uudessa tulkinnassa yleisö pääsee keskelle playdateja, eli leikkitreffejä, missä mahdollisia kaveriehdokkaita testataan yhä hullummiksi käyvillä testeillä. Mutta ovatko odotukset uuden kaverin ulkonäöstä, käytöksestä ja älykkyydestä niin korkealla, että kaikki kaverikandidaatit tulevat takuuvarmasti epäonnistumaan?

Ystävyyden luominen ei ole aina helppoa edes lapsille. Ympäristön paineet ja omat odotukset ovat arkipäivää jo heillekin. Todellinen Prinssi -tassiteoksen koomiset testit vaativat sinnikkyyttä ja keskittymiskykyä. Sinnikkyys on taito, jota tarvitaan harrastuksissa, koulutehtävissä ja ehdottomasti myös ystävyyssuhteissa.

Kevään toinen kantaesitys on koreografi-tanssija Reetta-Kaisa Ileksen duetto Tanssia äänen (työnimi) säveltäjä-muusikko Eero Turkan kanssa. Teoksen aiheena on kipu ja se, miten suomalaisessa ja bulgaarilaisessa kansanperinteessä on käsitelty kipua ja sen lievitystä liikkeen ja äänen avulla. Teos saa ensi-iltansa maaliskuussa Oulun Teatterin Vinttikamari-näyttämöllä.

Hanna Brotheruksen syyskuussa ensi-iltansa saava teos Isä minun joka olet taivaassa, on kahdelle oululaiselle tanssijalle, Kaisa Rundelinille ja Taina Ala-Ketolalle tehty duetto, joka käsittelee isän läsnäoloa ja hänen fyysisen tai psyykkisen läsnäolonsa puuttumista tyttären näkökulmasta. Teos pohtii, mikä on isän tai isättömyyden merkitys elämänkaaren eri vaiheissa.

Henna- Maria Hanhinevan Naisen sydän -teoksen keskeisiä teemoja ovat näkeminen ja nähdyksi tuleminen, ystävyyden syvimmän olemuksen pohtiminen. ”Minusta teos on tärkeä ja ajankohtainen, koska aiheena ystävyys on universaali ja kaikenikäisiä koskettava aihe. Nykyaika kaipaa myös mielestäni enemmän inhimillisyyttä ja toisista välittämistä. Aito ystävyys on voimavara, jonka ytimessä inhimillisyys asuu.”, toteaa Hanhineva lokakuussa ensi-illassa nähtävän teoksen merkityksestä.

KEVÄÄN VIERAILUT

Blondit on Michaela - The Queen of Fucking Everythingille ja Go Go Tanssiryhmä Kuumille Putkille kierrätetty versio Paula Tuovisen sooloteoksesta Blondi vuodelta 2000. Blondit on alkuperäiskoreografiasta inspiroitunut kierrätysversio, joka ottaa vapaasti omat uomansa ja muotonsa.

Paula Tuovisen alkuperäisteos käsitteli valkoiseen naiseen liitettyjä mielikuvia, naista luontona, lapsena tai lapsenkaltaisena, valkoista naista värillisenä ja valkoista naista vitsinä. Tulevassa versiossa Michaela & Kuumat Putket räjäyttävät käsityksiä ja ilmaisuja blondiudesta nostaen keskiöön vapauttavan hulluttelun ja tietoisen bimboilun. Esitys saa inspiraationsa kaikesta pöljästä ja oudosta. Bimbot saattavat olla luonnonlapsia, viattomia, ilkeitä, arvaamattomia, epärationaalisia, heillä voi olla korkeat korot ja korkea ääni. He voivat olla haluttuja ja halveksittuja, jumalattaria ja ääliöitä – tai sitten eivät.

* Esitykset 18.1. klo 19 ja 19.1. klo 19, Valvesali, Kulttuurikeskus Valve

Tero Saarisen ja Kimmo Pohjosen teoksessa Breath elävä musiikki, tanssi ja visuaalisuus kietoutuvat yhteen luoden villejä muotoja ja myyttisiä mielikuvia – beckettmäisellä elämän pohdinnalla ja absurdilla huumorilla maustettuna. Vahvasta esiintyjyydestään tunnetut koreografi-tanssija Tero Saarinen ja muusikko-harmonikkataiteilija Kimmo Pohjonen ottavat mittaa toisistaan äänen ja liikkeen voimaverkossa.

"Tanssi ensin. Ajattele myöhemmin. Se on luonnollinen järjestys." – Samuel Beckett

"Tanssi on minun yritykseni ymmärtää ihmisen perusolemusta ja sen monia ilmenemismuotoja – ystävyyttä, rakkautta, hengen voimaa. Uskon muutokseen, joka kunnioittaa traditiota ja menneisyyttä: emme voi välttää kantamasta edeltäjiemme ja esi - isiemme perintöä mielessämme ja kehossamme. Tanssillani haluan tavoittaa sanomatonta, selittämätöntä, nimeämätöntä. Uskon tanssiin, joka koskettaa, tanssiin joka puhuu puolestaan." – Tero Saarinen

* Esitys 7.2. klo 19, Oulun Teatteri, suuri näyttämö

Vierailu toteutetaan yheistyössä Oulun Teatterin kanssa.

JoJo ja Oulun Musiikkijuhlat toteuttavat yhteistyössä yleisön pitkäaikaisen toiveen nähdä Compañía Kaari & Roni Martinin KILL Carmen Oulussa.

Tulkaa katsomaan häntä, joka tuhoaa, hävittää, häntä joka suistaa hulluuteen! Repii onnen, vie omaisuuden, pilaa maineen, tahraa kunnian, sysää yhteiskunnan kaaokseen. Hän on täällä: Carmen!

Kansainvälisesti palkitun Compañía Kaari & Roni Martinin näyttämöteokset tunnetaan rujon absurdista estetiikastaan. KILL Carmen on samanaikaisesti julkea ja julma, viettelevä ja nyrjähtänyt. Roni Martinin johtama orkesteri yhdistelee suvereenisti funkia, flamencoa, ja balkan-vaikutteita. Espanjalaistanssijat Mariana Collado ja Carlos Chamorro rynnistävät näyttämölle nauraen kuolemalle päin naamaa.

* Esitykset 23.3. klo 17 ja 20, Areena Oulu

JoJo tuo keväällä, toukokuiselle Oulun Teatterin Lasten ja nuorten teatterifestivaalille kaksi vierailuteosta yhteistyössä Oulun Teatterin kanssa. Teokset julkaistaan festivaaliohjelman julkaisun yhteydessä.

JOJON OHJELMISTOTYÖRYHMÄ 2019-2020

JoJon ohjelmistosta päättää viisijäseninen ohjelmistotyöryhmä. Työryhmän ulkopuolisina asiantuntijoina toimivat näyttelijä Mikko Korsulainen ja yliopettaja, tanssintutkimuksen dosentti Petri Hoppu. JoJon hallituksesta työryhmässä on tanssija- tanssinopettaja, draama- ja teatterituntien ohjaaja Henna Holma. Henkilökunnasta työskentelyyn osallistuvat yleisötyöntekijä Liisa Heikkinen ja toiminnanjohtaja Helena Lindqvist. Työryhmän toimikausi kaksivuotinen 2019-2020.

Ohjelmistotyöryhmä tuo ohjelmistovalintojen taustalle laajaa ja monialaista asiantuntiuuta. Tavoitteena on tehdä taiteellisesti tinkimätöntä ohjelmistoa, joka tarjoaa mahdollisimmalle laajalle joukolle alueemme ihmisiä henkilökohtaisen kosketuksen tanssitaiteeseen sekä edistää taiteilijoiden mahdollisuutta työskennellä ja edistää työllään tanssitaiteen kehittymistä pohjoisessa Suomessa.

Tiedote 12/11/2018

JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen 20-vuotisjuhlavuoden ohjelmiston päättää kansainvälinen yhteistuotanto

Ranskalainen tanssitaiteilija William Petit ja espanjalainen visualisti Carlos Molina Llorens esittelevät ilolla uuden luomuksensa, NOMAD KABARET MA AN PA GO PARTY, sillä mukana on ammattilaisten lisäksi joukko mahtavia oululaisia tanssin harrastajia. Harrastajien haurauden kautta halutaan koskettaa tanssin ja tekemisen sielua. Yleisö ja esiintyjät kokevat samaan aikaan uskomattoman liikkeellisen metamorfoosin.

WILLIAM PETIT:

NOMAD KABARET MA AN PA GO PARTY

Valvesalissa

Ke 21.11. klo 19, ensi-ilta

To 22.11. klo 19

Pe 23.11. klo 14 & 19

La 24.11. klo 14 & 19

Juhlikaamme, jakakaamme, tanssikaamme!

Tervetuloa matkalle, jossa tanssin ja jongleerauksen, esiintymisen eri elementtien rajat ylitetään nautinnollisesti. Keskinäinen vuorovaikutus, joka perustuu kaikkien osallistujien osallistumiseen, esiintyjät yleisönä, lempeästi ja hyvin sujuvasti, Felix Lajkon ja Miqueu Montanaron, säveltävän itäeurooppalaisen musiikillisen universumin sisällä. Jokainen yleisössä voi halutessaan, omasta valinnastaan ottaa osaa, osallistua teoksen kulkuun, sillä yleisö tuodaan esiintyjien ja tapahtumien lähelle ja keskelle.

Kyseessä on ensimmäinen kerta William Petitille, jolloin hän on ottanut luovaan prosessiin mukaan tanssin harrastajia. He toimivat tasa-arvoisena osana kansainvälistä tiimiä, antavat vahvuutta ja erityistä energiaa ammattitaiteilijoiden läsnäololle, jotka puolestaan tuovat tukea ja iloa useisiin kokeiluihin ja prosesseihin, joita Petit on rakentanut taiteellisen matkansa aikana harrastajien kanssa.

William Petit haluaa omistaa tämän ensimmäisen opuksen uudenlaista Nomad Kabaretia oululaiselle yhteisölle. Teokseen osallistuvat harrastajat jättävät kädenjälkensä teokseen, osallisuuteen, joka tulee kulkemaan läpi alueiden, kaupunkien, Suomessa ja ulkomailla, muiden harrastajien kautta.

NOMAD KABARET, joka nähdään Oulussa versiona MA AN PA GO PARTY, viittaa 30- ja 40-lukujen cabaret-esityksiin, joissa taiteilijat rikkoivat tavanomaisen teatterin rajoja. Esitykset altistivat taiteilijoiden ja yleisön välisen suhteen, antoivat tilaa luoville kokeille, mikä vaikutti esityskokemukseen.

NOMAD KABARET MA AN PA GO PARTY ottaa osaa maailmanlaajuiseen, poliittiseen eurooppalaiseen hetkeen, jossa maiden rajoja vahvistetaan ja erilaisuutta korostetaan, mikä kulkee päinvastaiseen suuntaan kuin ajatus siitä, että ryhmä, joka koostuu erilaisista ihmisistä, taiteilijoista, voisi olla linkki ihmisyyteen, ihmisen tapaan osallistua ympäröivään tilaan, virtaukseen, viestintäprosesseihin.

Anna siis aistiesi avautua osaksi tätä valtavan hämmästyttävää monikulttuurista palapeliä, jonka yllä leijuu kiertolaisuuden rajat ylittävä, nomadinen henki! Hymni elämän ilolle!

Konsepti: William Petit ja Carlos Molina Llorens | | Koreografia: William Petit  | Musiikin sävellys: Miqueu Montanaro | Valot ja lavastus: Carlos Molina Llorens | Esiintyjät/tanssijat: oululaisia tanssin harrastajia, Riina Kalmi sekä Pirjo Yli-Maunula ja William Petit vierailijoina | Jonglöörit: Virginie Carbonnier ja Christophe Pilven | Tuotanto: JoJo – Oulun Tanssin Keskus ja Fabrik Nomade Production (FR), yhteistyössä Flow Production (FI) ja Cie L’Autre Main (FR) | Teosta ovat tukeneet: Conseil Départemental du Var (FR), Ville de Toulon et de Marseille, Région Paca (FR), la Spedidam et l’Adami (FR)| Kesto: 80 min

Tiedote 2/10/2018

JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen 20-vuotisjuhlavuoden syysohjelmiston ensimmäinen kantaesitys, Hanna Poikelan Kyllikki saa ensi-iltansa torstaina 11.10.

Kyllikki on tanssiteos suomalaisen naisen ruumiin historiasta ja seksuaalisuudesta, jossa Impivaaran neidot käyvät vuoropuhelua Y-sukupolven naisten kanssa.

HANNA POIKELA: KYLLIKKI

Valvesalissa To 11.10. (ensi-ilta) | Pe 12.10. | La 13.10. klo 19

Ke 17.10. | To 18.10. | Pe 19.10. klo 19

Kyllikki tanssii kaikille, jotka pohtivat naisen kehoa ja siihen liittyviä odotuksia ja toiveita, viettejä ja haluja. Kyllikki soi heille, jotka haluavat ymmärtää ja tukea kanssakulkijaa.

Koreografi Hanna Poikela kysyy: kumpi oli ensin? Muna vai kana, sota vai seksi, hurma vai harmaa arki?

Kyllikki on tekijöidensä yhteinen teos. Älykäs intuitio on kuljettanut liike- ja äänimaailmaa suomalaisen kansanperinteen ja meidän aikamme välissä.

Työryhmää johtaa koreografi Hanna Poikela, joka on yksi suomalaisen kansantanssikentän näkyvimpiä nuoria ammattilaisia. Näyttämöllä nähdään kolmen naistanssijan ensemble, jossa esiintyvät oululaiset Elssa Antikainen ja Lotta Kyllönen-Jämsä sekä helsinkiläinen Riina Hosio. Äänisuunnittelusta ja sävellystyöstä vastaa kokkolalainen Tapio Miettinen, joka toimii myös näyttämöllä muusikkona. Visuaalisen maailman takana on oululainen Essi Jylhä.

Koreografia: Hanna Poikela | Äänisuunnittelu, sävellys, muusikko: Tapio Miettinen | Tanssijat: Elssa Antikainen, Riina Hosio, Lotta Kyllönen-Jämsä | Visuaalinen suunnittelu ja toteutus: Essi Jylhä | Ohjauksen mentorointi: Anna Myllylä | Valokuvat: Simon Beyer-Pedersen | Tuotanto: JoJo - Oulun Tanssin Keskus, Tanssiteatteri Hämy | Teosta on tukenut: Taike / Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun taidetoimikunta | Suositusikä: 12+ | Kesto: n. 60 min

Valtakunnallisessa Etnogaala 2019 -tapahtumassa Vuoden tanssintekijäksi ehdolla oleva Hanna Poikela on oululainen tanssitaiteilija ja tanssinopettaja (amk), intohimonaan uusi suomalainen kansantanssi. Opetustyö eri ikäryhmille ja taiteellinen työ ammattilaisten kanssa muodostavat Poikelan yhteisöllisen työskentelyn kivijalan. Tanssintekijänä hän näkyy erityisesti näyttämöteosten kautta, tavoitteenaan tanssin ja musiikin yhteyden voimistaminen. Poikela on Tanssiteatteri Hämyn ja Vuoden kansantanssiyhtye 2016 Polokkareiden taiteellinen johtaja.

Tiedote 28/8/2018

25. OuDance-festivaali juhlistaa 20-vuotiasta JoJo - Oulun Tanssin Keskusta

JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen syyskauden ohjelmiston avaa jo 25. kertaa OuDance-festivaali, joka tarjoaa ennennäkemättömän ohjelmiston viisipäiväisen tapahtuman aikana. Kotimaisten ja kansainvälisten vierailujen kanssa festivaalilla esittäytyvät vuoden alusta aloittaneet JoJon yleisötyöryhmät, jotka vievät meidät pois perinteisistä esitystiloista.

Festivaalin aikana on tarjolla kursseja niin tanssin ammattilaisille kuin kaikille, joita kiinnostaa kehollisuus ja oma hyvinvointi. Festivaalipäivät toimivat myös alustana erilaisille alan kokouksille ja koulutustilaisuuksille. Tanssin tiedotuskeskus toteuttaa taiteilijoille suunnatun viestintäkoulutuksen. Kansainvälisiä tanssialan toimijoita tuo kaupunkiin festivaalin yhteydessä järjestettävä kaksipäiväinen Barentsin tanssineuvoston kokous.

On myös juhlan aika. JoJo – Oulun Tanssin keskuksen 20-vuotisjuhlaa vietetään festivaalin yhteydessä. Syntymäpäiviä juhlitaan Tanssiteatteri Minimin Ruokateatterin ja Suistamon Sähkön konsertin myötä.

Keskiviikko 12.9.

19.00 Valvesali

DON GNU: A SNOWBALL'S CHANCE IN HELL (DK)

Tragikoominen esitys epäonnistumisesta

SNOWBALL'S CHANCE IN HELL -teoksessa Don Gnu matkustaa 1920-luvulle tutkiakseen epäonnistumisen kauneutta.

Kaksi DONin (Jannik Elkær) ja GNUn (Kristoffer Louis Andrup Pedersen) muodossa olevaa miestä heittäyy klassisen elokuvan kaapuihin esitelläkseen meidän jokaisen sisältä löytyvän klovnin. Näyttämökuva on suoraan mykkäelokuvien ikonimaisesta maailmasta, ajalta, jolloin näyttämöllä oli valkoista pölyä ja Charlie Chaplin oli irti – kysymys kuuluukin, pysyvätkö DON ja GNU viitekehyksessä?

Intiimi, viihdyttävä ja ilmeikäs esitys, jossa tanssi, video, musiikki ja vuorovaikutustilanteet yleisön kanssa vuorottelevat, vie meidät mukanaan yksinkertaisiin ihmisten välisiin konflikteihin, epäonnistumisiin ja mikrotason valtataisteluihin, missä on vaikea olla tunnistamatta ja nauramatta sisäisille klovneillemme. Mukana on myös laulaja-säveltäjä Alice Carreri.

Torstai 13.9.

ALPO AALTOKOSKI COMPAYN: VELJET

Kolmelle miestanssijalle koreografioitu VELJET jatkaa vuonna 2010 ensi-iltansa saaneen Together-dueton työprosessissa alkanutta liikkeellistä ja kehollista tutkimusmatkaa – yhdessä kulkemisen teemassa. Sana veljeys kuvaa toveruutta ja ystävyyttä. VELJET kertoo ihmisten välisestä yhteydestä, yhdessä olemisen syvistä merkityksistä ja toisaalta etääntymisen kivusta. Jakamalla ja luovuttamalla omastaan yhteiseen, tulee siitä jotain suurempaa.

”Tämä on vuoteen 2017 päivitetty Seitsemän veljestä. Paitsi että heitä on kolme, eikä enää tarvitse todistella maskuliinisuutta.” – HS, 18.11.2017

Perjantai 14.9.   JoJo – Oulun Tanssin Keskus 20 vuotta!

19.00 Valvesali

TANSSITEATTERI MINIMIN RUOKATEATTERI: ILLALLINEN YHDELLE... KAHDELLE... KOLMELLE...

Ilta koostuu kolmesta pienoisnäytelmästä, joissa yhdistetään sirkusta, tanssia ja teatteria. Illan aikana katsojille tarjoillaan esityksen lomassa kolmen ruokalajin menu, jonka annokset liittyvät esityksen teemoihin. Illallisissa esiintyvät Antti Lahti ja Liisa Ruuskanen.

Miten hovimestari James selviytyy neiti Sophien syntymäpäivätarjoilusta, kun kaikki kutsuvieraat ovat jo edesmenneitä? Illallinen yhdelle -lyhytelokuvaan perustuvassa komediassa Antti Lahti nostaa Jamesin roolissa onnittelumaljat haamujenkin puolesta.

Kattaus kahdelle on teatraalinen swing-raportti elinikäisiin porttikieltoihin johtaneista tapahtumista eräässä ravitsemusliikkessä. Omat versionsa aterian vaiheista kertovat kaksi herkkusuuta, joiden screwball-henkisessä kohtaamisessa ei peliliikkeitä säästellä.

Lahja-rouva kutsuu aikuiset lapsensa viimeiselle aterialle. Kokkaus kolmelle paljastaa äidin gastronomiset salaisuudet… Lapsiaan kun Lahja ei ole kasvattanut rakkaudella vaan sangen merkillisillä resepteillä.

22.00 Vanha Paloasema
OUJEAH!-JUHLAKLUBI

Perjantai-iltana festivaalikansa pääsee juhlimaan 20-vuotista JoJo – Oulun Tanssin Keskusta ja nauttimaan jalan alle menevästä musiikista. Rytmistä vastaa uutta karjalaista musiikkia elektronisella twistillä soittava Suistamon Sähkö.

Suistamon Sähkö esittää uutta karjalaista tanssimusiikkia työkaluinaan koneet, venäläinen leikkihaitari, lauluvoima, rap ja maaninen lavameininki. Tätä Anne-Mari Kivimäen ja Eero Grundströmin luomaa suistamolaista kansanelektroa on kutsuttu hullujen tiedemiesten lumoavaksi työksi. Kun joukkoon lisätään laulavat esitanssijat Reetta-Kaisa Iles ja Tuomas Juntunen, näyttävä kansanelektroakti on valmiina tanssittamaan transsiin.

Anne-Mari Kivimäki valmistui musiikin tohtoriksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kansanmusiikin aineryhmästä vuonna 2018. Hän tutki Perinnelaboratorio-otsikon alla kuinka karjalainen tarinankerronta ja perinnemusiikki inspiroivat taiteilijaa monitaiteiseen työhön. Kivimäki on viime vuosien aikana perustamassaan Perinnelaboratoriossa tarttunut ennakkoluulottomasti monitaiteellisiin projekteihin ja laboratoriossa on syntynyt mm. Suistamo-konserttisarja, Suistamo-levysarja, valokuva- ja sarjakuvanäyttely sekä mykkäelokuva ja musiikkivideoita.

Lauantai 15.9.

19.00 Valvesali

COMPAÑÍA KAARI & RONI MARTIN: ANNA KARENINA (FIN)

Compañía Kaari & Roni Martinilla on ilo kutsua Teidät yhteiselle aterialle Kreivi Kareninin juhlapöytään! Maailmanlopun orkesteri soittaa viimeistä valssia kristallikruunujen loisteessa. Jääkoristeet sulavat tarjottimilla, karhu tanssii. Rakkaus ei meitä pelasta.

Compañía Kaari & Roni Martinin Anna Karenina pohjautuu Tolstoin klassikkoromaaniin. Keskiöön on valittu Anna Kareninan, kreivi Vronskin ja kreivi Kareninin kolmiodraama. Annan aviomiehenä, kreivi Kareninina nähdään pitkästä aikaa tanssiroolin tekevä Jorma Uotinen, Annan ja Vronskin rooleissa espanjalaistanssijat Mariana Collado ja Carlos Chamorro. Roni Martinin säveltämällä musiikilla on merkittävä rooli ryhmän ilmaisussa ja Anna Kareninan musiikissa flamenco, Tom Waits -vaikutteet ja brechtiläiset kaiut yhdistyvät hypnoottiseksi kokonaisuudeksi, joka yhdessä esiintyjien kanssa kuljettaa katsojat ryhmän teoksille leimalliseen, nyrjähtäneeseen maailmaan.

Compañia Kaari & Roni Martin on kansainvälinen taiteilijaryhmä, jolle tunnusomaista on energisyys ja suoraviivaisuus, sekä liikkeen, musiikin ja visuaalisuuden tiivis yhteys. Aktiivisesti kiertävä ryhmä on tähän mennessä esiintynyt viidessätoista maassa ja ryhmän taiteelliseen työryhmään kuuluu tanssijoiden lisäksi useita pitkän uran luoneita muusikoita ja -taiteilijoita eri maista. Live-esitysten lisäksi ryhmä tuottaa myös levytyksiä, livetaltiointeja sekä lyhytelokuvia. Ryhmän teokset ovat nykytaidetta, jotka osittain nojaavat flamencon rytmiikkaan ja muotokieleen.

MUU OHJELMISTO

STÉPHANIE DI GUSTO: THE DANCER

Lauantai 15.9. klo 15.00 | Sunnuntai 16.9. klo 15.00

Elokuvateatteri Studio

The Dancer on ranskalainen elämäkerta-musikaalidraama, jonka on ohjannut Stéphanie Di Giusto. Pääosissa ovat Soko, Lily-Rose Depp, Gaspard Ulliel, Mélanie Thierry sekä Francois Damiens. Tositapahtumiin perustuva The Dancer kertoo modernin tanssin edelläkävijän, niin varhaisia elokuvantekijöitä kuin taidemaalareitakin innoittaneen tanssijatar Loïe Fullerin tarinan. Fuller oli sukupolvensa symboli ja aikansa vallankumouksellinen.

JoJon yhteisötaideryhmät esiintyvät

Liiketila

Torstai 13.9. klo 18 | Lauantai 15.9. klo 18

Kulttuuritalo Valve, Valvegalleria

16–29-vuotiaille nuorille suunnattu taidetyöpaja Liiketila on keväältä 2018. Liiketila on ollut paikka olla utelias, kokeilla, kirjoittaa, keskustella, luoda äänimaisemia ja tutkailla liikettä ja elämää. OuDance-festivaalilla ryhmältä nähdään hauraudesta ja väkevistä haluista kertova tanssiteos Maalaa minuun metsä.

”Maalaa minuun äidin rakkaus. Maalaa minuun pelkosi. Maalaa minuun salaisuutesi.”

Tarinoita ja tanssia

Lauantai 15.9. klo 12.15 & 15.15

Galleria kajaste

Keväällä ja alkusyksystä 2018 kokoontui ryhmä 60 vuotta täyttäneitä tarinoimaan ja tanssimaan, tekemään omaan kehoon pohjaavia liike- ja sanataideharjoituksia. Ryhmältä nähdään OuDance-festivaalilla monitaideteos Tuulesta ja Voimasta.

Tuulesta ja Voimasta tutkiskelee surun, selviytymisen ja sisäisen voiman ulottuvuuksia. Teoksessa yhdistyy tanssi, runous sekä mielikuvitukselliset äänimaailmat.

KURSSIT JA TYÖPAJAT

Kirsi Törmi: KEHO OPPAANA

Kirsi Törmin työpaja kaikille elämänsä kokonaisvaltaisesta tutkimisesta kiinnostuneille. Ennakkotaitoja ei tarvita.

Keho oppaana -työskentelyn tarkoituksena on lisätä läsnäolon ja rentoutumisen kykyä, tietoisuutta omasta itsestä sekä omista aistimuksista. Kurssi tarjoaa luottamuksellisen mahdollisuuden tarkastella eletyn kehon kokemuksia. Kehollisina menetelminä käytämme muun muassa Autenttinen liike -elementtejä, stressinpurkumenetelmä TRE:tä (Tension & Trauma Releasing Exercices) sekä muita kehotietoisuutta lisääviä harjoitteita. TRE käynnistää kehon luonnollisen palautumismekanismin, joka vapauttaa kehon syviä lihasjännityksiä. Autenttisen liikkeen menetelmässä asetutaan liikkeen, asentojen, piirtämisen ja havainnoinnin keinoin oman kokemuksen äärelle.

Tanssitaiteen tohtori, hahmoterapeutti, TRE-ohjaaja Kirsi Törmi (1970) on tehnyt monipuolisen uran tanssija-koreografi-tutkijana. Tällä hetkellä Kirsi työskentelee tuntiopettajana Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa,  osa-aikaisena tutkijana Cuporen ArtsEqual-hankkeessa, freelancer tanssitaiteilijana sekä hahmoterapeuttina, TRE-ohjaajana ja työnohjaajana Väestöliitossa Helsingissä ja yksityisvastaanotollaan Kajaanissa.

Hanna Brotherus: KEHOSI ON TARINASI

Hanna Brotheruksen työpaja tanssijoille.

Mieli kykenee tuottamaan puhetta siitä, mikä on tarinamme. Keho pelkästään on, se ei selitä.

Hanna Brotheruksen työpajassa haetaan kehollisten muistojen ja improvisaatioharjoitusten avulla hyväksyvää suhtautumista omaan itseemme ja olemukseemme. Työpajan aikana jokainen osallistuja tekee liikkeellisen luonnoksen omasta tarinastaan. Työpajaa säestää muusikko Johannes Brotherus.

Hanna Brotherus on koreografi, ohjaaja ja tanssitaiteilija. Amsterdamissa tanssia opiskellut Brotherus tunnetaan työstään erilaisten ihmisryhmien parissa. Hän on työskennellyt esimerkiksi ikäihmisten, turvapaikanhakijoiden ja kuntoutuvien narkomaanien kanssa. Brotherus onkin yhteisö- ja yleisötyön osaaja. Hän työskentelee eri taidelaitosten yleisötyöosastojen kanssa sekä kouluttaa niin taiteen ammattilaisia kuin korkeakouluopiskelijoita taiteen soveltavassa käytössä.

Viestintäkoulutus tanssin kentällä toimiville

Tanssin tiedotuskeskuksen kanssa yhteistyössä järjestettävän viestintäkoulutuksessa keskitytään viestinnän merkitykseen ja mahdollisuuksiin, sisällöntuotantoon sekä sisältömuotoihin. Koulutuksessa käydään läpi parhaita käytäntöjä, viestinnällistä vuosikelloa ja sisältökalenteria sekä viestinnän tavoitteellisuutta ja prosessia. Koulutuksessa keskitytään myös sisällöntuotantoon sekä siihen, miten luoda myyvää ja vakuuttavaa sisältöä.

Tiedote 16/1/2018

JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen

20-vuotisjuhlavuoden kevätohjelmisto ja

uudet yhteisötaideryhmät

JoJo – Oulun Tanssin Keskus viettää tänä vuonna 20-vuotisjuhlaansa. JoJo perustettiin vuonna 1998 vastauksena tanssitaiteen vahvaan valtakunnalliseen nosteeseen. Yleisömäärien kasvun myötä tanssin ammattilaisten teosten tuottamiselle oli tilausta. Vuosien saatossa JoJon toiminnan kehittymistä on auttanut valtionrahoituksen saaminen sekä Oulun kaupungin tuki ja kumppanuussopimukset.

JoJo on Pohjoisen tanssin aluekeskuksen jäsen. Yhdessä Pyhäsalmen Tanssi ry:n, rovaniemeläisen Tanssiteatteri Rimpparemmin ja kajaanilaisen Routa Companyn kanssa JoJo vahvistaa toiminnallaan tanssitaiteen palveluiden tasa-arvoista saatavuutta ja tanssin ammattilaisten työllistymistä Kainuussa ja Pohjois-Suomessa.

JoJon ohjelmistosta ovat vastanneet taiteelliset johtajat. Vuodesta 2017 alkaen vastuu ohjelmistosta on ollut kuusihenkisellä työryhmällä, johon kuuluvat yliopettaja, tanssintutkimuksen dosentti Petri Hoppu, teatteriohjaaja Heta Haanperä, tanssija-tanssinopettaja ja JoJon hallituksesta draama ja teatterituntien ohjaaja Henna Holma sekä tanssija Heli Pippingsköld. Henkilökunnasta työryhmässä ovat mukana toiminnanjohtaja Helena Lindqvist ja yleisötyöntekijä Mika Kiviniemi. Työryhmän toimikausi on kaksi vuotta.

”Oululaiset ovat löytäneet JoJon ja tarjoamme ohjelmiston hyvin. Tapaamme alueen taiteilijoita kuukausittain. Yleisötyön kautta haluamme lisätä ihmisten omakohtaista osallistumista ja kokemuksellisuuden mahdollisuutta”, toteaa toiminnanjohtaja Helena Lindqvist. ”Tulevaisuus näyttää mielenkiintoiselta: monipuolistunut yleisötyö, ohjelmiston suunnittelu työryhmässä, opetus- ja kulttuuriministeriössä valmisteltavat lain uudistukset sekä maakuntauudistukset ja kuntien muuttuva rooli tuovat kaikki oman lisänsä työhömme. Kiinnitämme entistä enemmän huomiota siihen, että toimintamme palvelisi yhä useampia alueemme asukkaita ja vahvistaisi myös taiteilijoiden työskentelyä täällä pohjoisessa”, Lindqvist tiivistää JoJon tulevaisuuden näkymiä.

Yleisötyön kehittäminen

Juhlavuotenaan JoJo panostaa vahvasti yleisötoiminnan kehittämiseen. ”Aloitimme yleisötyön kehittämisen jo keväällä 2017. Yleisötyön kautta jalkaudumme kaupunkilaisten pariin. Teemme tanssitaidetta ihmisten kanssa heidän omassa elinympäristössään”, toteaa yleisötyöntekijä Mika Kiviniemi. Yleisötyön ansiosta oululaiset pääsevät kokemaan tanssitaidetta laajemmin ja syvemmin. ”Tarjoamme tanssista kiinnostuneille työpajoja, kursseja sekä taiteilijatapaamisia. Teemme tutuksi tanssin eri osa-aluita teosesittelyjen ja haastatteluiden avulla”, Kiviniemi jatkaa.

Kevään aikana aloittaa muun muassa kaksi uutta yhteisötaideryhmää: toinen nuorille ja toinen ikäihmisille. Ryhmissä tutkaillaan keskustelujen, kirjoitus-, tanssi- ja muiden kehollisten harjoitusten kautta ihmisen suhdetta elinympäristöönsä ja kehoonsa. Ryhmät sopivat kaikille asiasta kiinnostuneille. Tanssin eri osa-alueita, teoksia ja taitelijoita puolestaan tehdään oululaisille tutuksi This is Dancing -videosarjan kautta. Kevään ohjelmiston teosten yhteydessä JoJo järjestää lisäksi Tanssi Toimii -työpajoja Valveen tanssisaleissa.

Kevään 2018 ohjelmisto

Rautatie (yhteistuotanto Oulun teatterin kanssa)
Oulun teatterin suurella näyttämöllä 13.1. klo 19 | 19.1. klo 19 | 20.1. klo 13 | 1.2. klo 19 | 8.2. klo 19

Viime syksynä ensi-iltansa saaneen Rautatien esitykset jatkuvat Oulun teatterin suurella näyttämöllä. Juhani Ahon romaaniin pohjautuva Rautatie (1884) kuvaa vanhan pariskunnan elämää, joka järkkyy naapuripitäjään ilmestyvän rautatien myötä. Matkasta rautatieasemalle ja junan kyytiin muodostuu järisyttävä kokemus. Vaikka pariskunta pala matkaltaan kotiin, ei mikään ole enää entisellään.

Tanssin ja musiikin kuljettama esitys lähtee liikkeelle 1800-luvun lopun maisemista, mutta junamatka kiidättää kohti tulevaisuutta. Rautatiellä menneisyyden ja nykyisyyden törmääminen herättää kysymyksen siitä, minne olemme matkalla.

Joona Halonen: Tight (vierailuesitys)
Valvesalissa Oulussa 26.1. klo 19 | 27.1. klo 19
Perjantaina 26.1. klo 18 JoJon juhlavuoden avajaiset Konst o. Deli -kahvilassa.
Perjantaina 26.1. klo 15 Tanssi Toimii -työpaja

Solmun avautumisen jälkeen olo on aluksi hieman yksinäinen, sitomisen syleily on loppu.

Teoksen tapahtumat nousevat assosiatiivisen ja kokemushaluisen mielen tarpeesta päästä mahdollisimman lähelle itseään. Koreografinen prosessi pyrkii rivien väliin vapauttaakseen kaiun, joka paljastaa isomman osan minuuden energiasta. Kohti tuntoja ja tunnottomuuksia, joiden sisällä ensihengitän kuullakseni omat sydämenlyöntini.

Koreografi ja tanssija Joona Halonen tunnetaan tummanpuhuvista ja minimalistisen runollisista teosmaailmoistaan, joissa äänessä ovat liike ja keho.

Sibiry Konaté: Saviruukku
Valvesalissa Oulussa 14.3. klo 19 | 15.3. klo 19. Teoksen esitykset ovat osa Oulun Musiikkijuhlien ohjelmaa.
Sunnuntaina 11.3. klo 15 Tanssi Toimii -työpaja

Saviruukku on burkinafasolaisen koreografi Sibiry Konatén teos, joka pohtii miten eri kulttuurit kohtaavat ja ymmärtävät toisiaan. Se käsittelee nykytanssin ja perinteisen afrikkalaisen tanssin kautta ajankohtaista inhimillisyyden tematiikkaa: kuinka löydän paikkani Suomessa ja säilytän omat juureni?

Suomeen tullessa hiljaisuus ihmetyttää, mutta hiljaisuudessa voi oppia tuntemaan itsensä ja toisen ihmisen. Alussa voi olla pelkoa ja tuntematon aiheuttaa epävarmuutta, mutta samalla avautuu uusia mahdollisuuksia. Vieraassa ympäristössä uudelleen syntyminen vaatii rohkeutta ja avoimuutta. Dialogia, vaikka yhteistä kieltä ei ole. Jos kontakti ihmisiin häviää ja inhimillisyys katoaa, mitä jää? Kiireen ja kilpailun keskellä voi syntyä vain konflikteja, taistelua ja oman paikkansa tavoittelemista.

TaikaBox: Born Old – Tietäjä iänikuinen
Oulun teatterin Vinttikamarissa 27.3. klo 10 ja 13 | 28.3. klo 13 ja 18 | 29.3. klo 13 ja 18

Born Old – Tietäjä Iänikuinen on monitaiteellinen esitys 3–10-vuotiaille lapsille. Teos elävöittää kansalliseepoksestamme tuttuja kalevalaisia hahmoja liikkeen, laulun ja projisoinnin keinoin. Esityksen aikana lapset kutsutaan mukaan luomaan visuaali- ja ääniympäristöjä. Esityksen jälkeen lapset voivat kokeilla teknologiaa ja digitaalista valolla maalaamista.

Teoksessa seurataan Väinämöisen seikkailuja mystiseen Pohjolaan. Väinämöinen visualisoidaan nykyaikaiseksi ekologiseksi sankariksi, joka loihti taianomaisilla lauluillaan kasvit ja puut kasvamaan. Pohjan akka Louhi huijaa häntä, joten Väinämöinen joutuu käyttämään kaikki taitonsa ja rohkeutensa paetakseen Louhen otteesta. Teoksen koreografian on tehnyt Tanja Råman.

Teoksen tuottavat JoJo – Oulun Tanssin Keskus ja TaikaBox ry.

Taneli Törmä: Classical Beauty
Valvesalissa Oulussa 6.4. klo 19 | 7.4. klo 19 (yhteisilta Ima Iduozeen teoksen This is The Tittle kanssa)
Lauantaina 7.4. klo 15 Tanssi Toimii -työpaja

Tulevaisuuden unelmat voivat yhtäältä auttaa meitä, toisaalta haitata meitä elämään elämäämme niin kuin oikeasti haluamme tai toivomme. Classical Beauty -teoksessa tanssija-koreografi Taneli Törmä metsästää yhtä unelmaansa, joka on tanssia tiensä klassisen baletin solistiksi. Tämä unelma on jotain, jota hän ei olisi voinut tehdä enää yksin. Soolossaan hän joutuu muokkaamaan unelman sopivaksi tähän päivään, jotta se toteutuisi.

Taneli valmistui balettikoulusta vuonna 2005. Joskus unelmien kohtaamiseen voi mennä kauan ennen kuin on valmis löytämään oikeat tavat niiden toteuttamiseksi. Taneli Törmä näkee unelmansa humorisesti, mutta toteuttaa ja ottaa sen vastaan rehellisyyden nimissä. Teoksen koreografian on tehnyt Taneli Törmä ja siinä tanssii mukana oululaisia balettikoululaisia.

Ima Iduozee: This is The Tittle
Valvesalissa Oulussa 6.4. klo 19 | 7.4. klo 19 (yhteisilta Taneli Törmän teoksen Classical Beauty kanssa)
Lauantaina 7.4. klo 15 Tanssi Toimii -työpaja

This is the Title -teos kyseenalaistaa suhteen henkilökohtaisten valintojemme, ympäristömme asettamien normien ja itse rakentamiemme rajojen välillä. This is the Title on kiertänyt 14 maassa Euroopassa, Aasiassa ja Kanadassa.

Modernin liikekielen ja breikin konventioiden uudelleen rakentamisen lisäksi, Ima Iduozeen debyyttiteos tarkastelee oman kehollisuuden historiaa. Teoksen koreografiset raamit rakentuvat toistuvien liikkeiden sarjasta, jotka ovat vuorovaikutuksessa videon, valon ja äänen kanssa. Selvästi erottuva, liikkeellinen lähestymistapa kumpuaa Iduozeen taustasta, jossa yhdistyvät breakdancen liikekieli ja nykytanssin ilmaisu. Hienovarainen valaistus ja äänisuunnittelu täydentävät minimalistista maisemaa, jossa esiintyjän voimakas, mutta myös sulokas liikekieli vangitsee mielikuvituksemme ja aistimme.

Simon Beyer-Pedersen: Re:Action
Valvesalissa Oulussa 27.4. klo 19 | 28.4. klo 19 | 17.5. klo 19 | 18.5. klo 19 | 19.5. klo 19
Lauantaina 28.4. klo 17.45 Tanssi Toimii -työpaja

Tanskalaisen tanssitaiteilija ja koreografi Simon Beyer-Pedersenin teoksessa Re:Action yhdistyvät nykytanssi ja elävä musiikki. Reagointimme tai toimintamme ilmaisee, kuinka käsittelemme oman itsemme eri tasoja erilaisissa tilanteissa tai vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Sekoitus pienempiä kokemuksia, riippumatonta kekseliäisyyttä, järjettömyyttä ja improvisaatiota, missä voi tapahtua mitä vaan ja mikä tahansa on mahdollista tai todennäköisesti sittenkään ei. Ei ole olemassa salaisuuksia, epäjohdonmukaisuuksia, epäilyksiä eikä lainalaisuuksia. Voimmeko me olla vapauttajia vai vaikutammeko noloilta? Kun tilanne on pahimmillaan, havahdumme. Mutta kaiken yläpuolella on tietoisuus: reagoimmeko vai toimimmeko?

Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaali
JoJo – Oulun Tanssin Keskus toimii 2–5.5. Oulun teatterin järjestämän Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaalin yhteistyökumppanina. Tarkempia tietoja festivaalin esityksistä julkaistaan myöhemmin keväällä.

Mill Virtanen: Last Supper -lokaatioteos
Keväällä 2018

Tanssija ja koreografi Milla Virtasen kymmenvuotista taiteilijauraa juhlistavan teoksen paikan ja esitysajat julkaisemme myöhemmin verkkosivuillamme. Teoksen konseptista vastaa Milla Virtanen. Teoksen koreografian hän on tehnyt yhdessä Jaakko Toivosen kanssa.

Lisätietoja
Juhlavuoden ohjelmisto: toiminnanjohtaja Helena Lindqvist, 050 464 4880, helena.lindqvist@jojo.fi

JoJo - Oulu Dance Centre

Isokatu 16 C 20, 90100 Oulu,